Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus

Kasutatavus veebis


Täna arutleme kasutatavuse üle veebis. Vaatleme selle häid ja halbu külgi. Erinevad autorid lähenevad teemale erinevalt aga võime välja tuue mõned peamised kasutatavuse aspektid mida tavaliselt hinnatakse. Näiteks on Jakob Nielsen toonud välja järgnevad aspektid: õpitavus, tõhusus, meeldejäävus, vead ja rahulolu  Vaatleme kahte veebilehte ja püüame aru saada, kuidas on need aspektid lahendatud.

Postiivseks näiteks võtame https://www.eesti.ee/et/. Võib välja tuua, et lehel on eraldi ligipääsetavuse sektsioon, mis annab indikatsiooni et leht võiks olla läbimõeldult üles ehitatud. Vaatleme nüüd lähemalt kasutatavust:
    Õpitavus- lehte on lihtne kasutada ja aru saada kus mis võiks olla ja mis mida teeb
    Tõhusus - leht täidab oma eesmärgi ja aitab kasutajal vajadusel probleemi lahendada.
    Meeldejäävus - korduva kasutuse korras jääb meelde kus midagi oli ja kust seda leida võiks
    Vead - erinevad  veaolukorras on hallatud ja kasutajala andakse selgelt teada mis valesti läks.
    Rahulolu - kasutajal on väga mugav ühelt veebilehelt mitme valdkonna kasulik informatsioon leida

Negatiivseks näiteks võtame http://www.elavtoit.com/ lehe. Kõigepealt on märgata, et puudub https tugi, mis annab esmase indikatsiooni et leht võib olla unarusse jäetud. Lehel puudub ka ikoon. Vaatame lähemalt erinevaid kasutatavuse aspekste:
    Õpitavus - on raske aru saada mida iga nupp teeb. Üks nupp avab müügikuulutuste kaardi vaate. teine samasugune nupp avab ostusoovide nimekirja. Segadusse ajavad ka ikoonid nuppude all, mis tavaliselt tähendavad suurte klientide logosid aga siin on need erinevate rakenduste kirjeldustele viitavad lingid.
    Tõhusus -  kasutajal on raskusi eesmärgi saavutamisel. Et mingi toiming edukalt sooritada, nõuab see ülemäära pingutust. Mobiilis on kasutamine väga ebamugav, vaateid ei ole kohandatud mobiilile.
    Meeldejäävus - kasutajal on raskusi meelde jätta kuidas asjad toimisid, Iga kord lehele uuesti tulles peab jälle hakkama mõistatama kuidas asjad täpselt käisid.
    Vead - veahaldus on puudulik. Näiteks registreerumise lehel palutakse kasutajal sisse logida ja kui vorm tühjalt postitada ei kuvata mingit veateadet ega indikatsiooni et midagi valesti läks
    Rahulolu - lehe kasutamisega kaasneb pidev frustratsioon ja rahulolu on väga madal. Tõenäoliselt leht täidab oma funktsiooni, kuid seda mitte kasutajasõbralikult.

Lõpetuseks võib öelda, et kuigi paljudel veebilehtedel on juba tähelepanu pööratud heale kasutatavusele, leidub siiski veel ka "halbu" näiteid. Enamasti on nendel lehtedel vajalik informatsioon olemas, kuid selle leidmine ja lehe kasutamine on keeruline, mis võib kasutajat ärritada ja tekitada negatiivse emotsiooni. Veebilehe kasutatavuse parandamiseks vajalikud muudatused ei pruugi olla väga töömahukad, kuid suurendavad kindlasti kasutajate rahulolu ja tekitavad positiivse kuvandi lehe haldajast ja seal pakutavast. 

Comments

Popular posts from this blog

IT juhtimine ja riskihaldus

Noppeid IT ajaloost