Arendus- ja ärimudelid

 Tarkvara arendus- ja ärimudelid


Täna võtame vaatluse alla tarkvara arendus- ja ärimudelid. Aja jooksul on mõlemates mudelites olnud suuri arenguid. Võtame mõlemast valdkonnast ühe mudeli täpsemalt uurimiseks.

Arendusmudeli all võime võtta vaatluseks kose mudeli (Waterfall) ja selle, kuidas seda tavaliselt riigiastustes kasutatakse. 
Kose mudelis kirjeldatakse kõigepealt nõuded ja seejärel analüüsitakse neid. Kui nõuded on koostatud ja analüüsitud, siis luuakse süsteemi disain. Edasi liigub see arendusse ning pärast seda testimisse. Riigihanke seisukohast on see muidugi hea mõte: teeme kõik asjad järjest ja kindla piiriga ära, aga reaalne elu näitab tihti teist pilti. Võib selguda, et kui asi jõuab aasta pärast projekti analüüsi algust arenduse ja testimise faasi, on aasta tagasi tehtud analüüs selleks ajaks aegunud ning vajab juba suuri muutusi. Meediast on läbi käinud nii mõnedki suured riigihanked, mis on lõpuks pea täielikult läbikukkunud.
Seega võime järeldada, et kose mudel on tänapäevases kontektis juba küllalt aegunud arendusmudel.

Ärimudelitest võtame vaatluse alla tarkvara kui teenuse (Software as a service - SAAS). 
Täpsemalt vaatame muusika valdkonda ja võtame näiteks Spotify. See on radikaalsel muutnud muusikatööstust ja seda, kuidas me muusikat tarbime. 
Kui vana mudel seisnes selles, et lood salvestati, lasti välja CD-l või mõnel muul kujul helikandjal, siis tänapäeval on see väga aegunud. Enam ei edastata "kaupa" füüsilisel kujul, vaid kasutaja tahab kohe tarbida, ilma et ta peaks selleks ülemäära vaeva nägema. 
Spotify muutis ka muusikatööstuse tulumudelit. Artist või plaadifirma saab tasustatud sõltuvalt sellest, kui palju kordi antud muusikateost kuulati. Varasemalt oli see niiöelda ühekordne tehing, milles müüdi toode ja sellega oli kõik. Nüüd võib sama muusikapala potentsiaalselt tuua sissetulekut lõpmatult tulevikku vaadates.

Need olid kaks erinevat näidet mis aitavad meil mõista kuidas tarkvara arendus- ja ärimudelite maailm meie ümber on muutunud ja mida võib tulevikult oodata.

Comments

Popular posts from this blog

IT juhtimine ja riskihaldus

Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus

Noppeid IT ajaloost